Communiceer duidelijk, win klanten

Waar ‘communiceer duidelijk’ voor zich spreekt, is ‘winnen’ natuurlijk een beetje ‘clickbait’. Het leven en je bedrijf is immers geen wedstrijd. Feit is wel: hoe concreter jij communiceert over het probleem dat je oplost, hoe makkelijker je de juiste mensen bereikt. Duidelijkheid verkoopt. Iets niet duidelijk? Dan haken mensen af.. of in ieder geval niet ‘aan’.

Ja maar, mijn product of dienst behoeft meer context

Juist wanneer jouw product of dienst een groots en veelomvattend probleem oplost of verlangen tot realiteit maakt, is het des te belangrijker om het kap van het koren te scheiden en tot de kern te komen. Wat los je nou écht op? Wat is nou het wérkelijke resultaat of gróótste voordeel? Teveel context staat dan eerder ‘in de weg’ dan dat het wat toevoegt.

Communiceer duidelijk in de gezondheidssector

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en is het in sommige gevallen belangrijk - en zelfs noodzakelijk - om meer context te geven. Waarbij dit wellicht het meest tot de verbeelding spreekt, is de gezondheidssector. Ieder mens is namelijk uniek waardoor er geen zelfde voedingsplan, beweegschema of supplementenschema voor iedereen opgaat. Juist omdat ‘gezondheid’ zoveel omvattend is, heb je in te zoomen om het goed over te laten komen. Wie help je? Mannen, vrouwen, kinderen, topsporters? Welk probleem los je op of waar help je ze mee? Afvallen? Hormoonhuishouding? Menstruatieklachten? Spiermassa opbouw? Eczeem problemen? Stressreductie door middel van koudetraining? Trainen voor een marathon? You get the point denk ik: hoe concreter, hoe duidelijker je communicatie op alle vlakken.

Intrinsiek gemotiveerd versus geen ideeeee..

Zodra iemand zich bewust is van een bepaald probleem én intrinsiek gemotiveerd om dat daadwerkelijk aan te pakken, komt iemand bijna ‘als vanzelf’ in actie en doet wat nodig is. Wanneer je intrinsiek gemotiveerd bent, is het natuurlijk nog steeds fijn om vanaf de zijlijn aangemoedigd en waar nodig gecoacht te worden. De extra handreiking van buitenaf om de eerste actie te zetten, is echter niet per se nodig. Je voelt ‘m waarschijnlijk al aankomen: 90% van jouw volgers en/of potentiële klanten zijn zich er (nog) niet van bewust dat ze een probleem hebben. Niveaus van bewustzijn blog. Aan jou de taak om daar via jouw marketing verandering in te brengen.

Ja maar, iedereen zou ermee geholpen zijn

Iedereen aanspreken, is niemand écht bereiken. Less is more wanneer het over je communicatie gaat. Hoe specifieker jij over een onderwerp bent, hoe meer het vaak tot de verbeelding spreekt. Durf te kiezen in je communicatie. Durf duidelijk te zijn.

Nog een voorbeeld van duidelijk communiceren: in de financiële sector

Naast hierboven een voorbeeld uit de gezondheidssector ook nog een voorbeeld uit de financiële sector. Welke oplossing heb je en voor wie? Neem je de boekhouding uit handen? Heb je een online programma waardoor een ondernemer of bedrijven dit zelf kunnen? Doe je belastingaangiftes? Geef je fiscaal advies? Help je particulieren of bedrijven? ZZP? BV? Andere rechtsvormen? Je ziet hopelijk via dit voorbeeld ook: wanneer je niet duidelijk bent, is ‘product of dienst in de financiële sector’ veel te vaag en teveel omvattend, waardoor niemand zich écht erin herkent of aangesproken voelt. Kortom:

Communiceer duidelijk

Houd het kort, simpel en kraakhelder. Vermijd wollige, veelomvattende taal. Kom tot de kern. Zeg en schrijf wat je bedoelt.

NB: Iets niet duidelijk? :-P Laat het me weten op info@imkevankuppeveld.nl Ik help je altijd graag opweg.

Zelf een duidelijke salespagina schrijven? Volg hier de snelcursus. Kort, krachtig, to the point.. of course!

Vorige
Vorige

5 simpele schrijftips voor een duidelijke website